EGG TIL FROKOST

Sandefjord Kunstforening har gleden av å presentere utstillingen “Egg til frokost” av Siri Hjorth og Sebastian Makonnen Kjølaas.

Utstillingen åpner fredag 30. november kl 19:00 og står til 30. desember.

WHALESHARKATTACKS spiller på åpningen!

Whalesharkattacks er et soloprosjekt av og med Viviana Vega, en multiinstrumentalist som har erfaring fra flere band i Oslo. Nå kommer hun til Sandefjord!

EGG TIL FROKOST

Kunstnerparet Hjorth og Kjølaas ser nærmere på hotellatmosfærens sensuelle potensial i utstillingen “Egg til frokost”. Med det ærverdige Park Hotel Sandefjord, vegg i vegg med Sandefjord Kunstforening, vil barrierene mellom foreningen og hotellet hviskes ut.

Gallerirommet speiler hotellstrukturen med restaurant, soverom, toalett og vaskerom — tatt ut av sitt økonomiske og funksjonelle format.

Det vil bli vist relieff, maleri og skulptur i latex, tekstil og akvarell, sammen med  interiørobjekter fra Park Hotel sin snart 60 år lange driftshistorie. Konstellasjonene omkranses av et veggmaleri som strekker seg gjennom rommene og definerer de forskjellige avdelingene.

Park Hotell er bygget av den norske arkitekten Arnstein Arneberg (1882 – 1961) som også står bak Oslo Rådhus og interiøret til FNs Sikkerhetsråd i New York. Bygget i en Art Deco preget modernisme huser hotellet også en imponerende samling norsk kunst, fra Christian Krogh og Peder Balke, til Gude og Weidemann.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.

Siri Hjorth (f. 1986) og Sebastian Makonnen Kjølaas (f. 1985) bor og arbeider i Oslo. De har i år vært å se på gruppeutstillingen “Machines á penser” på Fondazione Prada i Venezia, kuratert av Dieter Roelstraete, og avduket Wittgenstein Monumentet i Skjolden sammen med Marianne Bredesen, et prosjekt støttet av KORO (URO), OCA og Fritt Ord. De hadde senest separatutstilling på Kunstplass Oslo i 2018. Begge underviser på kunstskolen Prosjektskolen i Oslo.