KUNSTPRISEN

Sandefjord Kunstforenings Kunstpris

Med gode samarbeidspartnere har Sandefjord Kunstforening fått muligheten til å dele ut en kunstpris til unge samtidskunstnere på 200.000 kroner. Vinneren av Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2017 ble Marthe Ramm Fortun. Den første vinneren ble kåret våren 2013. Vinneren ble Steinar Haga Kristensen. I 2015 var det Jumana Manna som vant prisen.

FEM NOMINERTE KUNSTNERE TIL SANDEFJORD KUNSTFORENINGS KUNSTPRIS 2019

Sandefjord Kunstforening har gleden av å presentere de fem nominerte til Kunstprisen 2019:

Ask Bjørlo, Ida Madsen Følling, Kiyoshi Yamamoto, Nora Joung og Sille Storihle

De nominerte ble offentliggjort på åpningen av Marthe Ramm Fortuns utstilling i kveld, 4. april 2018.

De fem nominerte inviteres til en gruppeutstilling i mars neste år. Med gode samarbeidspartnere har Sandefjord Kunstforening fått muligheten til å dele ut en kunstpris på kroner 200.000  til vinneren våren 2019. Prisvinneren får i tillegg en separatutstilling våren 2020.

Juryen består av kurator Tone Lyngstad Nyaas fra Haugar Vestfold kunstmuseum, kurator Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør ved Stavanger Kunstmuseum, Lotte Konow Lund, kunstner og førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo, rådgiver i Norske Kunstforeninger Anne-Grethe Thoresen samt styreleder i Sandefjord kunstforening, Signe Hultgren.

Kunstforeningens formål er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter og gi framtidens kunstnergenerasjon utviklingsmuligheter. Sandefjord Kunstforening har som mål å være en viktig arena for unge samtidskunstnere både regionalt og nasjonalt. Sandefjord Kunstforening håper kunstprisen vil være et viktig springbrett både for kunstnere og for publikum. Prisen deles ut hvert andre år.

———————

SANDEFJORD KUNSTFORENINGS KUNSTPRIS 2017

Juryert utstilling med fem utvalgte kunstnere:

Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2017 er tildelt Marthe Ramm Fortun for verket “Når du kommer, brister hotellets kropp og alle rommenes dører åpner seg”. Prisen er på 200 000 kroner. Prisvinneren får også en separatutstilling i Sandefjord Kunstforening våren 2018. Prisen ble delt ut 25. mars i Sandefjord Kunstforenings lokaler.

De fem nominerte til Kunstprisen 2017 var: Anna Daniell, Marthe Ramm Fortun, Per Kristian Nygård, TROLLKREM (kunstnerduoen Jennie Hagevik Bringaker og Tor Erik Bøe) og Shwan Dler Qaradaki.

Kunstforeningens formål er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter som gjennom sin kunst speiler samtiden samt bidra til å gi framtidens kunstnergenerasjon utviklingsmuligheter. Sandefjord Kunstforening har som mål å være en viktig arena for unge samtidskunstnere både regionalt og nasjonalt. Sandefjord Kunstforening håper kunstprisen vil være et viktig springbrett både for kunstnere og for publikum. Det er to godt forankrede, lokale aktører som sammen står bak sponsoratet av selve prispengene; Odd Gleditsch AS og Hvalfangstens Hus AS.