KUNSTPRISEN

FEM NOMINERTE TIL SANDEFJORD KUNSTFORENINGS KUNSTPRIS 2021

Sandefjord Kunstforening måtte dessverre avlyse åpningen av kunstprisvinner Kiyoshi Yamamotos utstilling i mars på grunn av Covid19. På åpningen skulle vi også offentliggjøre hvilke fem kunstnere som er nominert til Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2021.  Kunngjøringen skjer derfor både via en video og denne pressemeldingen.

Sandefjord Kunstforening har med dette gleden av å presentere de fem nominerte til Kunstprisen 2021:

Ahmed Umar, Máret Ánne Sara, Sandra Mujinga, Sverre Gullesen og Wendimagegn Belete.

De fem nominerte inviteres til en gruppeutstilling i mars neste år. Med gode samarbeids-partnere har Sandefjord Kunstforening fått muligheten til å dele ut en kunstpris på kroner 200.000  til vinneren våren 2021. Prisvinneren får i tillegg en separatutstilling våren 2022.

Juryen for Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2021 består av: Antonio Cataldo, kunstnerisk leder ved Fotogalleriet i Oslo, Hanne Mugaas, direktør og kurator ved Kunsthall Stavanger, kunstner Marianne Heier, Mats Stjernstedt, direktør ved Malmö Konsthall og styreleder i Sandefjord Kunstforening Signe Hultgren. Daglig leder i Sandefjord Kunstforening , Kari Berge, koordinerer og leder prosessen og har ansvaret for kunstprisutstillingen.

Tidligere vinnere: Kiyoshi Yamamoto, 2019, Marthe Ramm Fortun, 2017, Jumana Manna, 2015 og Steinar Haga Kristensen, 2013.

Kunstforeningens formål er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter og gi framtidens kunstnergenerasjon utviklingsmuligheter. Sandefjord Kunstforening har som mål å være en viktig arena for unge samtidskunstnere både regionalt og nasjonalt. Sandefjord Kunstforening håper kunstprisen vil være et viktig springbrett både for kunstnere og for publikum. Prisen deles ut hvert andre år.

For mer informasjon, ta kontakt med daglig leder Kari Berge på mobil 93225689 eller per epost: san-kuns@online.no.

Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2020

VINNEREN AV SANDEFJORD KUNSTFORENINGS KUNSTPRIS 2019 ER KIYOSHI YAMAMOTO!  KIYOSHI VANT MED INSTALLASJONEN “I CAN’T WORK LIKE THIS”

Vi gratulerer!

Med gode samarbeidspartnere har Sandefjord Kunstforening fått muligheten til å dele ut en kunstpris til unge samtidskunstnere på 200.000 kroner. Vinneren får også en separatutstilling året etter. Vinneren av Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2017 ble Marthe Ramm Fortun. Den første vinneren ble kåret våren 2013. Vinneren ble Steinar Haga Kristensen. I 2015 var det Jumana Manna som vant prisen.

FEM  KUNSTNERE VAR NOMINERT TIL SANDEFJORD KUNSTFORENINGS KUNSTPRIS 2019

Sandefjord Kunstforening har gleden av å presentere de fem nominerte til Kunstprisen 2019:

Ask Bjørlo, Ida Madsen Følling, Kiyoshi Yamamoto, Nora Joung og Sille Storihle

Juryen har bestått av kurator Tone Lyngstad Nyaas fra Haugar Vestfold kunstmuseum, kurator Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør ved Stavanger Kunstmuseum, Lotte Konow Lund, kunstner og førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo, rådgiver i Norske Kunstforeninger Anne-Grethe Thoresen samt styreleder i Sandefjord kunstforening, Signe Hultgren.

———————

SANDEFJORD KUNSTFORENINGS KUNSTPRIS 2017

Juryert utstilling med fem utvalgte kunstnere:

Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2017 er tildelt Marthe Ramm Fortun for verket “Når du kommer, brister hotellets kropp og alle rommenes dører åpner seg”. Prisen er på 200 000 kroner. Prisvinneren får også en separatutstilling i Sandefjord Kunstforening våren 2018. Prisen ble delt ut 25. mars i Sandefjord Kunstforenings lokaler.

De fem nominerte til Kunstprisen 2017 var: Anna Daniell, Marthe Ramm Fortun, Per Kristian Nygård, TROLLKREM (kunstnerduoen Jennie Hagevik Bringaker og Tor Erik Bøe) og Shwan Dler Qaradaki.

Kunstforeningens formål er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter som gjennom sin kunst speiler samtiden samt bidra til å gi framtidens kunstnergenerasjon utviklingsmuligheter. Sandefjord Kunstforening har som mål å være en viktig arena for unge samtidskunstnere både regionalt og nasjonalt. Sandefjord Kunstforening håper kunstprisen vil være et viktig springbrett både for kunstnere og for publikum. Det er to godt forankrede, lokale aktører som sammen står bak sponsoratet av selve prispengene; Odd Gleditsch AS og Hvalfangstens Hus AS.