SLUTTEN

Charlotte Thiis Evensen og Marie Sjøvold

-Med slutten kommer også nye begynnelser. Og nye mulige fellesskap. Sitat fra kunsthistoriker Nina Schønsbys etterord i boken Slutten.

Slutten består av utstillingen i Sandefjord Kunstforening og en ny bokutgivelse. I Slutten utforsker kunstnerne Charlotte Thiis-Evensen og Marie Sjøvold overgangene, bevegelsene og forvandlingene som oppstår når noe avsluttes og noe nytt begynner. I flere tidligere prosjekter har kunstnerne jobbet med temaer knyttet til menneskelig redsel og skrøpelighet i møte med sykdom, alderdom og død. I utstillingen tas temaene videre, i fotografier, videoverk og installasjoner. Dette er andre del av kunstnernes pågående samarbeidsprosjekt som startet med utstillinger i Kristiansand Kunsthall (2016) og Kunsthall Grenland (2017) samt bokutgivelsen Oppvåkning.

I bokprosjektet samarbeider Thiis-Evensen og Sjøvold med skulptør Erik Pirolt, forfatteren Eivind Hofstad Evjemo og tegner Sverre Malling. Boken er en del av utstillingen, men også gis ut som en egen publikasjon. I boken utforskes ulike kunstneriske språk og tilnærminger (prosa, tegning, fotografi, noter, brev med mer), påvirkningen de har på hverandre og hvordan de ulike kunstnernes bidrag gir nye nivåer av innhold og mening, både på et kreativt, innholdsmessig og visuelt plan.

Prosjekt- og produksjonsstøtte er gitt av Billedkunstnernes Vederlagsfond, Bergesenstiftelsen, Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse, Fond for Lyd og Bilde, Fritt Ord, Kulturrådet, Norsk Fotografisk Fond, REV Ocean, Norske Kunstforeninger og Oslo Kommune.

Charlotte Thiis-Evensen (f. 1968) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens kunstakademi og har hovedfag i litteratur fra Universitetet i Oslo. Som kunstner jobber Thiis-Evensen blant annet med dokumentarisme innenfor foto, video og installasjoner. I sitt kunstnerskap berører hun alt fra nære familierelasjoner, hverdagsritualer, kulturelle historier og spørsmål knyttet til identitet og arbeid. Hun har jobbet for NRK i 20 år, blant annet som programleder for serien Arkitektens hjem og videojournalist for kunstprogrammet Nasjonalgalleriet.

Thiis-Evensen har hatt separatutstillinger i alt fra Kunstnernes Hus, OSL Contemporary og Vigelandmuseet i Oslo, Galleri F15 i Moss og Muratcentoventidue i Italia og deltatt i en rekke gruppeutstillinger og filmfestivaler, blant annet i Bergen Kunstmuseum, Kristiansand Kunsthall, Riga Photography Biennial, Akershus Kunstnersenter, DOK Leipzig i Tyskland og DMZ International Documentary Film Festival in Goyang City Sør Korea.

Marie Sjøvold (f. 1982) er norsk billedkunstner, som anvender fotografi i sin kunstneriske praksis. Sjøvold bruker kameraet til å undersøke bevissthetens ytre grenser, menneskets adferd, menneskelige relasjoner og overgangsfaser, som ofte resulterer i tidløse temaer som familie, hjem og moderskap. Disse nærværende temaer fletter hun sammen i poetiske, visuelle fortellinger om forholdet mellom drøm, virkelighet, tid og historie. Med en selvbiografisk praksis trekker Sjøvold paralleller til sine egne opplevelser og erfaringer.

Marie Sjøvold har hatt flere separatutstillinger i Tyskland, Norge, Danmark, Indonesia, Romania og Latvia, og en rekke gruppeutstillinger i Europa og i Kina. Hennes verk har vært utstilt i gallerier, museer og fotofestivaler verden over, blant annet Deichtorhallen, Calouste Gulbenkian, Kristiansand Kunsthall, Lumina Photo Festival 2012, Goethe Institutt, le Bar Floréal, Fotogalleriet, Fotografisk Center, Pingyao International Photofestival, Riga Photomonth og ved Nobels Fredssenter.