Murmurations

02. september - 01. oktober 2023

Atle Hynne og Mariken Kramer

Murmurations

Murmurations låner tittelen sin fra stærens flokkformasjoner i luften. Visuelle og foranderlige mønstre som består av en mengde enkeltindivider i en samkjørt, kollektiv koreografi. En manifestasjon av et fellesskap.

I utstillingen setter Atle Hynne og Mariken Kramer sammen ulike enkeltdeler, både som visuelle abstraksjoner, mønstre og hybride skapninger, men også til en større fortelling om vandring og søken etter en plass i den store helheten. Gjennom arbeidene forsøker de å finne frem, bygge noe sammen. En samtale, en diskusjon, et smell. Eller noe svakt syngende, en mumling som når stæren møtes, stiger og synker mot himmelen. Flyktige komposisjoner dannes og oppløses. Et varsel om fremtiden eller myter om fortiden? En slags kosmologi? Kanskje handler det om et ønske om å være i bevegelse, å kunne bevege seg videre, og å bevege den andre.

Hynnes og Kramers siste utstillingsprosjekt b’u:gi w’u:gi – min eld alder slokna ut var ved Heimdal kunstforening i 2022. Gjennom samarbeidet ønsket de å legge vekt på møtepunktet mellom deres ulike praksiser. Retningen ble forholdet og referansene de begge har til det skulpturelle/ tredimensjonale, og samspillet mellom det som berører deres individuelle utgangspunkt innen det kamerabaserte og maleri. Utstillingen i Sandefjord Kunstforening er en videreføring av dette.

Mariken Kramer (1972) bor og arbeider i Oslo. Hun har sin utdannelse fra Kunstakademiet i Trondheim. Gjennom arbeidene sine utforsker hun feltet som befinner seg mellom dokumentasjon, iscenesettelse og historiefortelling. Det kan være tema knyttet til tid, minner og identitet eller mellommenneskelige relasjoner. Mariken har i sitt kunstnerskap jobbet på tvers av ulike medier, men det kamerabaserte har likevel alltid vært i sentrum som et redskap for å sortere, ordne og sette sammen ulike narrativ på. Hennes arbeider omfatter filmer, skulpturer, installasjoner og fotobøker.

Atle Hynne (1971) bor og arbeider i Oslo. Han har studert ved Kunstakademiet i Trondheim og Hochschule for Bildende Kunst i Hamburg. Atles arbeid tar utgangspunkt i enkle former i et lekende uttrykk. Han forsøker å tydeliggjøre et tomrom, et trivielt, tilstedeværende og mentalt tomrom som utgjør startpunktet for ulike fabuleringer. Atle har undersøkt ulike materialer i sitt maleri, som styrofoam og isopor. For tiden jobber han med malerier bestående av biter av gjennomfarget mdf limt sammen til kompakte objekter. Arbeidene består av byggeklosser i ulik størrelse som han limer sammen i flere lag. Han ønsker å tydeliggjøre ideen om maleriet som objekt ved å forsterke de skulpturelle kvalitetene ved maleriet.