Gjennom ulike kunstneriske metoder, utforsker Josefine Lyche grunnleggende strukturer av skjønnhet og mystikk i naturen, mennesket og kosmos. Arbeidene hennes peker ofte mot det overnaturlige – uhåndgripelige fenomener, som gjerne manifesterer seg som seremonielle spor og systemer satt inn i installasjoner med skulptur, maleri og lys med referanser til esoterisk filosofi, geometri, magi og kunsthistorie.
Lyche jobber ofte stedssensitivt og forholder seg til både til arkitekturen i lokalene og utstillingsstedet. De tre salene i Sandefjord Kunstforening,; Artoteket, Sal A og Sal B, vil representere tre ulike dimensjoner med intensjon om å hensette tilskueren til parallelle dimensjoner av skjønnhet og magi.
I Artoteket vises ”Crystal Cult feat. Hai Nguyen Dihn”, en
totalinstallasjon av lys og lyd, der Hai Nguyen Dihn har komponert et nytt
lydverk til Lyches arbeid Crystal Cult. Sal A strekker seg mot verden utenfor
med to serier glaze-malerier: I Cry Glitter og Pineal Chakra, samt skulpturene
Sri Yantra Punkz. I mellomrommet, Sal B, vises lerretsarbeidene Canvas Stacks.
De hvite lerretene refererer til Suprematisme, en retning innenfor abstrakt
malerkunst grunnlagt i Russland av Kasimir Malevitch. Suprematistene utelukket
naturen som inspirasjonskilde, den estetiske verdien skulle bero på flatens og
fargenes innbyrdes forhold, gjennom rene, geometriske figurer i spektralfarger.
Josefine Lyche (f. 1973 i Bergen) er utdannet ved Statens
Kunstakademi i Oslo (2000-04). Hun har siden hatt en omfattende utstillingsvirksomhet
både nasjonalt og internasjonalt. Nylige utstillinger inkluderer
Høstutstillingen, ”Norsk Minimalisme?” på Blomqvist, ”Cosmic Shoutout” på QB
Gallery, ”PAINTING | OR | NOT” på Kaviar Factory i Lofoten og
Skulpturbiennalen. Hun ble blant annet tildelt Osloprisen for Årets Kunst i
2016 og er representert i flere private og offentlige samlinger som
Nasjonalmuseet, Oslo Kommunes kunstsamling, Tor Juuls samling, Gjensidige-Nor
og DNB-Nor for å nevne noen, samt utført flere offentlige utsmykkinger og kuratoriske
prosjekter som for eksempel det kunstnerdrevne viningsstedet LYNX (2013-2016).
Utstillingen er støttet av regionale prosjektmidler for visuell kunst og Bildene Kunstneres Vederlagsfond.