SANDRA MUJINGA – LACK

Velkommen til Sandra Mujingas utstilling LACK.

Utstillingen åpner 26. mars kl 14:00 og står til 1. mai 2022

Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2021 ble tildelt Sandra Mujinga for verket ‘Pervasive Light’. Nå er Sandra Mujnga tilbake med sin soloutstilling LACK, hvor hun viser helt nye veggarbeider. I kommende utstilling utforsker hun blant annet det å dele ansikter under overvåking, inspirert av deepfake.

Til utstillingen LACK har også Sandra Mujinga produsert en poetisk tekst.

Utdrag fra juryens uttalelse om verket hun vant med i 2021:

-«Pervasive Light» springer ut av et tydelig artikulert, komplekst og sanselig kunstnerisk univers som beveger seg originalt, fritt og uanstrengt mellom en rekke teknikker og formater. Mujinga behandler høyaktuelle temaer tilknyttet synlighet, representasjon og makt poetisk, effektivt og generøst. «Pervasive Light» er mektig, gripende og vakkert. Det fremstår som et vesentlig verk i et imponerende og viktig kunstnerskap som uten tvil er i ferd med å sette agenda både nasjonalt og internasjonalt.

Med gode samarbeidspartnere har Sandefjord Kunstforening fått muligheten til å dele ut en kunstpris til unge samtidskunstnere på 200.000 kr. Prisen deles ut hvert andre år. Den første vinneren ble kåret våren 2013. Vinner ble Steinar Haga Kristensen. Jumana Manna vant Kunstprisen 2015, Marthe Ramm Fortun vant i 2017 og i 2019 vant Kiyoshi Yamamoto. I 2022 var det som sagt Sandra Mujinga som vant prisen, og i 2023 skal en ny prisvinner kåres. Prisvinneren får i tillegg en separatutstilling påfølgende år.

Juryen for Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2021 besto av: Antonio Cataldo, kunstnerisk leder ved Fotogalleriet i Oslo, Hanne Mugaas, direktør og kurator ved Kunsthall Stavanger, kunstner Marianne Heier, Mats Stjernstedt, direktør ved Malmö Konsthall og styreleder i Sandefjord Kunstforening Signe Hultgren. Daglig leder i Sandefjord Kunstforening , Kari Berge, koordinerer og leder prosessen og har ansvaret for kunstprisutstillingene.

Kunstforeningens formål er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter som gjennom sin kunst speiler samtiden samt bidra til å gi fremtidens kunstnere generasjon utviklingsmuligheter.

Odd Gleditsch AS, en godt forankret, lokal aktør står bak sponsoratet av selve prispengene.

Webhotell levert av Nordic Hosting AS