Alt går bra

04. september - 03. oktober 2021

Gruppeutstilling

Alt går bra

Sandefjord Kunstforening har gleden av å invitere til åpning lørdag 4. september kl 14:00. Høstens første utstilling er av og med kunstnergruppen Alt Går Bra.  Kunstnerne Agnes Nedregård og Branko Imwinkelried vil presentere utstillingen på åpningen.

Alt Går Bra er en gruppe kunstnere som undersøker skjæringspunktet mellom kunst og politikk gjennom utstillinger, diskursive arrangementer og publikasjoner. De stiller spørsmålet; Hvordan kan kunsten bidra i den politiske virkeligheten? De jobber med en intensjon om å starte en dialog og en prosess der vi aktivt forestiller oss et bedre samfunn og tenker oss hvordan vi kan organisere oss rundt ideene.

-Kommunikasjon er det sentrale i alt vi gjør. Vi kommuniserer gjennom språket, stemmen, arkitekturen, håndverket og kunsten. Vi ser oss tilbake for å kunne bevege oss framover. Vi mener at kunsten tilhører ALLE, og ønsker å tilrettelegge for det. Folk inviteres inn for å utvikle arbeidene sammen med oss. Vi arbeider hele tiden med å definere og redefinere kunst. Vi tror at kunst og filosofi kan bidra til å styrke menneskeheten og bedre sitt potensial.

Flere av prosjektene til Alt Går Bra inkluderer Den Norske Idealstaten. Den norske idealstaten er et landsomfattende prosjekt hvor kunstnergruppen siden 2017 har samlet inn fremtidsvisjoner fra innbyggerne i Norge. Gruppen har reist rundt i hele Norge for å snakke med folk om deres drømmer og visjoner for fremtidens samfunn. På reisen samlet de inn mange hundre svar.

Alt Går Bra produsert en serie malerier, faner og bannere i form av våpenskjold for den norske befolkningens idealstater, basert på svarene på hvordan fremtidens samfunn bør se ut. Kunstnergruppen har valgt seg faner og våpenskjold, fordi de er symboler for kollektiv identitet. Finnes det symboler vi kan samles om i dag? Er det mulig å bli enige om noen idéer om fremtidens samfunn vi sammen vil arbeide for å oppnå?

I Sandefjord Kunstforening arrangerer kunstnergruppen en workshop og samtaler med elever fra Sandefjord videregående skole. Resultater fra workshopen tar de med seg videre til åpningsutstillingen av det nye Nasjonalmuseet i Oslo i 2022.

Fra kunstnergruppen ble grunnlagt i 2015 har de gjennomført og produsert en rekke arrangementer, opplesninger, performancer, forelesninger, studier og publikasjoner, blant annet den internasjonale foredragsrekken Tout Va Bien-series i samarbeid med Bergen Kunsthall. Alt Går Bra er basert i Bergen, Paris og London. Deres arbeid har blitt presentert på Victoria and Albert Museum, Palais de Tokyo, University of Westminster, KODE og Bergen Kunsthall.