Sommerutstilling 2018

23. juni - 18. august 2018

Bjarne Melgaard og Sverre Koren Bjertnes

Sommerutstilling 2018

Sandefjord Kunstforeningen har gleden av å ønske velkommen til årets sommer-utstilling med to av landets mest anerkjente samtidskunstnere; Bjarne Melgaard og Sverre Koren Bjertnes. Kunstnerne innledet i 2017 et nytt samarbeidsprosjekt og i sommer kommer kunstnerduoen til Sandefjord Kunstforening med sine nye felles kunstverk. Utstillingen åpnes lørdag 23. juni kl 14:00 av kurator ved Haugar, Vestfold Kunstmuseum Tone Lyngstad Nyaas. Den unge, talentfulle cellisten Sandra Lied Haga (artist på Fjord Classics) gir oss vakre toner på åpningen.

Bjarne Melgaard og Sverre Bjertnes innledet sitt nye samarbeidsprosjekt i 2017. De to kunstnerne har lang fartstid sammen. Melgaard stilte ut den unge Bjertnes i sitt galleri Norsk Anarkistisk Fraksjon i året 2000. Den legendariske kritikeren Roberta Smith i New York Times utropte deres første felles utstilling i 2011 til en av årets ti viktigste utstillinger det året. Det fulgte utstillinger av de to i Galleri K og galleri Rod Bianco 2012 og på ny i New York i 2013.

Gjennom 2017 har kunstnerne jobbet både i fellesskap og hver for seg med kunst-prosjektet. Verkene er bearbeidet lagvis av kunstnerne og det utspiller seg en brutal dialog mellom de to samtidskunstnere. Resultatet befinner seg i skjærings-punktet mellom sabotasje og samarbeid. Kollisjonen mellom det ekspressive og direkte formspråket til Melgaard og Bjertnes mer kontrollerte og nøyaktige uttrykk skaper spenning og konflikt i verkene.

I løpet av året er begge kunstnerne aktuelle med flere utstillinger, både nasjonalt og internasjonalt. Den norske forfatteren Stig Sæterbakken (1966-2012) har stått sentralt i utstillingene hos Galleri Brandstrup og Rod Bianco. I Sandefjord Kunstforeningen vises først og fremst nye håndkolorerte silketrykk og etsninger.