Grenseløs

04. februar - 05. mars 2017

Gruppeutstilling

Grenseløs

Gruppeutstilling, foredrag, filmvisning, scenekunst og kunsttur

4. februar til 5. mars 2017

Åpning av utstillingen 4. februar kl 14:00 ved Bjarne Sommerstad, leder av hovedutvalget for kultur. Performance/sang ved Elfi Sverdrup

Sideprogram:

12. februar kl 10:30 – 16:00 – KUNSTTUR se program her: KUNSTTUR

19. februar kl 14:00 – «På flukt i eget land»- Inger Flagstad forteller om flukten fra Vardø som lita jente under krigen.  Filmvisning av Knut Erik Jensens dokumentar «Tilintetgjørelsen.

23. februar  kl 18:00 – EXIT ENTER – poetisk og villedende om migrasjon, en forestilling fra Stella Polaris. Passer best fra 12 år.

26. februar kl 14:00 – «Der har jeg vært, sa gutten» – Kunstforedrag ved kunsthistoriker Nina Sundbeck-Arnäs Kaasa. Foredraget hander indirekte om identitet og indentifikasjon, men roterer rundt spørsmål som berører kunstens tilknytning til steder.

Grenseløs er et kunstprosjekt hvor profesjonelle kunstnere med tilhørighet i den nye storkommunen Sandefjord (tidligere Sandefjord, Andebu og Stokke) inviteres inn i et kunstprosjekt som utforsker grenser og identitet gjennom samtidskunsten. Intensjonen er å la en lokal kommunesammenslåing være utgangspunktet for å formidle samtidskunst som reflekterer vår samtid langt utover kommunegrensene og forhåpentligvis åpner for gjenkjennelse, assosiasjoner og kreative refleksjoner hos et stort publikum. Et kunstprosjekt som stiller spørsmål om hva identitet er og hva vi oppfatter som vår identitet innenfor og på tvers av grenser. Kan kunsten bidra til å skape en felles identitet?  Kunstprosjektet består av en større gruppeutstilling i Sandefjord Kunstforening. I tillegg arrangeres aktiviteter som kunstforedrag, kunstturer, filmvisning med foredrag, poesi og scenekunst.

Kunstnere

Bjørg Holene, Elfi Sverdrup, Trine Midtsund, Randi Beck, Siri Bjerke, Brit Sørensen, Hans Gerhard Sørensen, Linn Horntvedt, Solveig Lohne, Per Tollefsen, Ingerid Kuiters, Siri Berqvam, Atle Selnes Nielsen, Marit Skyer, Ingar Øistad, Suzannah Øistad og Knut Steen. I prosjektrommet ”Artoteket” presenteres en videreføring av fotoprosjektet ”100 nasjoner” ved Atle Møller samt et fotoprosjekt ved Elfi Sverdrup i samarbeid med Signe Hultgren.