Sommerutstilling 2016

Håkon Bleken

Sommerutstilling 2016

Maleri og grafikk

Håkon Bleken er født i 1929 i Trondheim. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi (1949-1953), og har hatt stor innflytelse på den norske samtidskunstscenen. Han har blant annet hatt separatutstillinger i Nasjonalmuseet for Samtidskunst, Henie Onstad Kunstmuseum, Kunstnerforbundet, Galleri Brandstrup og i en rekke andre gallerier. Bleken ble i 2005 tildelt Anders Jahres Kulturpris og i 2009 ble han utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden

I nesten hele etterkrigstiden har Håkon Bleken vært en av de mest markante skikkelsene i norsk kunstliv. Han har satt sitt tydelige preg på utviklingen av både maleriet, tegningen og grafikken, men også men også gjennom teoretiske diskusjoner og holdninger. Fra 1962-1972 var Bleken førsteamanuensis ved Institutt for form og farge på NTH.
Billeduttrykket hans har en stor spennvidde og omfatter alt fra kompliserte, sammensatte komposisjoner til  figurative bilder.

En periode rundt 1970 laget Bleken nesten utelukkende kulltegninger. Hans utradisjonelle kulltegningsteknikk, med sjablonger, kulldryss, skvetting med fiksativ og avtrekking med sugende papir, fornyet kulltegningen som medium. I disse utkrystallieres etter hvert et tema som skulle bli dominerende også hans malerier; kontrasten og konflikten mellom det menneskelige nære forhold.
– Det må alltid være noe gjenkjennelig; en gjenkjennelig stemning, følelse, karakter, ikke nødvendigvis figurativt. Tiller så en firkant som en firkant. Det ble en vindusåpning for meg.
Bleken var festspillutstiller i Bergens Kunstforening i 1978, og i 1991 hadde han retrospektive utstillinger i Kunstnernes Hus i Oslo og i Trondhjems Kunstforening.
Han har flere betydelige utsmykningsoppgaver bak seg, som i St. Olavs kirke og Olavshallen i Trondheim, og i Oslo Konserthus og på Sentralstasjonen i Oslo.

– Jeg er en ganske beskjeden fyr som alltid forsøker å gjøre det bedre. Jeg tror ikke helt på de som sier at kritikk ikke betyr noe. Ros gjør meg veldig begeistret. Jeg er en mann som aldri har funnet min plass eller meg selv, og det er jeg temmelig glad for. Det er denne driften som gjør at jeg maler, skape kosmos i kaoset. (sitat fra intervju med Fineart).