Lesia Vasylchenko - Punishment of Endlessness

23. mars - 28. april 2024

Lesia Vasylchenko

Lesia Vasylchenko - Punishment of Endlessness

Fem nominerte til Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2025 ble offentliggjort på åpningen.

Utstillingen introduserer en konstellasjon av verk av den ukrainske kunstneren Lesia Vasylchenko. «Punishment of Endlessness» er en cinematisk refleksjon over skjørheten i den menneskelige eksistens og en opplevelse av tid i en moderne verden fylt med kolonial makt, lidelse og traumer. Utstillingen kretser rundt den filosofiske bevegelsen Kosmismen, hvor Vasylchenko adresserer techno-utopiske dimensjoner av sosiale, politiske og planetariske fortellinger som ikke er “sett» av en menneskelig kropp, men «sanset» av en ikke-menneskelig observatør, det vil si ikke-optiske satellittinfrastrukturer som kretser rundt jorden.

Sentralt i utstillingen er det nye videoverket «Children Of Infinity», produsert i samarbeid med Medicina Radio Observatory i Italia. Verket er basert på et kapittel fra sience-fiction-romanen «Children Of Infinity» (1964) av den ukrainske forfatteren og kosmisten Oles Berdnyk, hvis arbeid bygger på en kritisk tilnærming til utviklingen av vitenskapelig kunnskap, teknologisk fremgang, kybernetikk og AI, med mål om føre menneskeheten mot evig liv i fremtiden.

Utstillingen «Punishment of Endlessness» er en fortsettelse av utstillingen som vant Sandefjord Kunstforenings Kunstpris i 2023, «Mourning For The Future». Utstillingen består av videoinstallasjoner, SAR-satellittbilder, frimerker samlet av Vasylchenkos far, tekster, lyd og materiale hentet fra sosiale medier. I hennes verk kolliderer fortid og fremtid kontinuerlig i en kollektivt opplevd nåtid, i et utvidet nå, i et endeløst øyeblikk.

Lesia Vasylchenko (født i Kyiv, Ukraina, basert i Oslo, Norge) arbeider med ulike medier, inkludert video, fotografi og installasjon. I hennes forskningsbaserte praksis utforsker Vasylchenko møter mellom visuelle kulturer, medieteknologier og kronopolitikk. Hun er medkurator for det kunstnerdrevne galleriet Podium og grunnlegger av STRUKTURA. Time, et tverrfaglig initiativ for forskning og praksis innenfor rammen av visuell kunst, mediearkeologi, litteratur og filosofi. Hun har en grad i journalistikk fra Taras Shevchenko National University of Kyiv og i billedkunst fra Oslo National Academy of the Arts. Vasylchenko har nylig blitt vist blant annet på MUNCH-museet, Henie Onstad Kunstsenter, Oslo Kunstforening og Nitja Centre for Contemporary Art. Hennes arbeid er en del av samlingen til Museum of Contemporary Art KIASMA / Finnish National Gallery i Helsingfors, Finland.

Utstillingen er støttet av NBK, Kunstsentrene i Norge and Kulturrådet.