–Hennes verk har et særpreg hva form og innhold og ikke minst teknikk angår. Hun tar motivet ut av sin sammenheng og gir det status langt utover det konkrete som et begrep for noe allment og universelt med en eksistensiell dimensjon. Sitat: Einar Wexelsen, tidligere direktør ved Haugar Vestfold Kunstmuseum. Solveig Lohne er utdannet ved Statens Håndverks- Kunstakademi i Oslo, og ved Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten i Haag og Konsthögskolan i Stockholm. Lohne debuterte med en separatutstilling i Unge Kunstneres Samfunn 1970 med malerier og grafikk. Motivene var abstraherte figurasjoner i rommet med utgangspunkt i den menneskelige figur og med enkelte innslag av surrealistiske elementer. På Konsthögskolan i Stockholm begynte hun å eksperimentere med polyester og plexiglass i skulpturer og relieffer. Hennes grafikk fra midten av 70-årene var ofte utarbeidet i serier, delvis i figurativt forenklede former og delvis med faste billedelementer av klokkeformede berg og kloder mot det hvite papiret. I en del senere etsninger har hun arbeidet med former fylt med småsteinsmønster. Lohnes maleri har en begrenset fargeskala, gjerne mye hvitt og grågrønt og avstemte, kjølige gråtoner. Hun har senere arbeidet med en serie format- og formeksperimenter i et abstrakt formspråk både i maleri og grafikk. I sine forsøk på å avdekke naturens skjult krefter og prosesser, får hun gjennom treets årringer eller en forvitret steinflate sagt noe vesentlig og generelt om tidsdimensjonen og om nedbrytningsprosesser som alle levende organismer er underlagt. I hennes nyeste arbeider er det i første rekke treets organiske strukturer som går igjen. Kunstneren bruker i sjelden grad den firkantede flate som utgangspunkt. Maleriene framstår som objekter ved at dens ytre form spiller sammen med det som skjer på lerretet.
Solveig Lohne, fikk Vestfold Fylkeskommunes kunstnerpris 2018, og samme år presenterte hun sin helt spesielle grafikkmappe; Transparente Momenter i en separatutstilling ved Vestfold kunstsenter. Mappen er håndlaget i samarbeid med bokbinder Lisa Bøthun og består av 8 grafiske blad og tekster av kunstneren. Solveig Lohne har i en årrekke også arbeidet med radering, hvor hun har eksperimentert og utviklet en egen grafisk trykketeknikk. Papiret er håndlaget japanpapir og kobbertrykkpapir.Solveig Lohne har stilt ut en rekke steder i inn og utland og har hatt separatutstilling blant annet på Kunstnernes Hus i 1978, Haugar Vestfold Kunstmuseum 2003 og Vest-Jyllands Kunstmuseum i Danmark i 2015. Hennes grafikk har i de siste årene fått en fornyet oppmerksomhet. Lohnes kunst er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Statens Konstråd i Sverige og Museet for samtidskunst.