SANDEFJORD KUNSTFORENINGS KUNSTPRIS 2023

Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2023

25. mars – 30. april, åpning lørdag 25. mars kl 14:00. Performance på åpningen.

Juryert utstilling med nominerte kunstnere. Vinneren offentliggjøres i utstillingsperioden.

De nominerte til Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2023 er: Hanni Kamaly, Lesia Vasylchenko, Mercedes Mühleisen og kunstnerduoen Harald Beharie & Louis Schou-Hansen.

Sandefjord Kunstforening har for sjette gang gleden av å kunne dele ut en kunstpris på kroner 200.000 til en av de nominerte kunstnerne. Prisvinneren får i tillegg en separatutstilling våren 2024.

Juryen for Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2023 består av: Antonio Cataldo, kunstnerisk leder ved Fotogalleriet i Oslo, kunstner Marianne Heier, Mats Stjernstedt, direktør ved Malmö Konsthall og nestleder i Sandefjord Kunstforening Linn Horntvedt. Daglig leder i Sandefjord Kunstforening , Kari Berge, koordinerer og leder prosessen. Det er en godt forankrede, lokale aktør som står bak sponsoratet av selve prispengene; Odd Gleditsch AS.

Tidligere vinnere: Sandra Mujinga, 2021, Kiyoshi Yamamoto, 2019, Marthe Ramm Fortun, 2017, Jumana Manna, 2015 og Steinar Haga Kristensen, 2013.

Kunstforeningens formål er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter og gi framtidens kunstnergenerasjon utviklingsmuligheter. Sandefjord Kunstforening har som mål å være en viktig arena for unge samtidskunstnere både regionalt og nasjonalt. Sandefjord Kunstforening håper kunstprisen vil være et viktig springbrett både for kunstnere og for publikum. Prisen deles ut hvert andre år.