Sommerutstillingen 2020 med Annette Kierulf og Caroline Kierulf åpner lørdag 20. juni kl 14:00. Hjertelig velkommen!! Vi tar selvsagt hensyn til gjeldende smittevernregler. Utstillingen står til 23. august.
Annette Kierulf og Caroline Kierulf arbeider begge først og fremst med tresnitt. I denne utstillingen viser de individuelle arbeider innenfor et felles prosjekt. I utstillingen presenteres også en installasjon som består av porselensobjekter.
Annette Kierulf (f.1964) har de siste årene jobbet mye med hus i landskap, både i tegning og i tresnitt. I utstillingen viser hun blant annet en serie som tar utgangspunkt i et tun med flere bygninger, og kontrasten mellom inne og ute sett gjennom et vindu. Motivene er knyttet til steder hun har bodd og forholdet mellom det idylliske og tiltrekkende på den ene siden, og det uhyggelige og truende på den andre. Kald morgen og Interiør med bøker er verk fra denne serien, som også hinter til vinduets posisjon som motiv og metafor i malerkunstens historie, fra Henri Matisse til Edvard Hopper.
«I en serie kalt Nattstudier lager jeg tegninger av steder. Når jeg går kveldstur og ser noe jeg får lyst til å tegne, tar jeg et bilde med mobilen og tegner det når jeg kommer hjem. Tegningene er små, ofte 30×30 cm, og laget med fargeblyanter på svart papir. Fra papirtegningen blir bildet videreutviklet i tresnitt. Mens jeg studerer landskapet, naturen og menneskeskapte strukturer, som veier og hus, blir jeg slått av stemningen i helt hverdagslige ting, som for eksempel refleksjonen av et hus i våt asfalt. I neste omgang er jeg interessert i de mindre synlige lagene av historiske og kulturelle fortellinger som hvert sted har.»
Caroline Kierulf (f.1968) «For en del år siden så jeg noen malerier av den amerikanske maleren Jonathan Lasker. Det mest fascinerende med disse arbeidene for meg var koblingen mellom de abstraherte krusedullaktige figurelementene i et romlig maleri, seriøst gjennomført, men likevel med en humoristisk og leken undertone. Inspirert av Lasker gikk jeg i gang med en serie tresnitt. I skissearbeidet brukte jeg en pensel som gjorde at formene ble mere avrundet enn når jeg tegner med blyant. Jeg begynte og lage ulike komposisjoner etter minner fra naturen. Jeg malte stiliserte trær og steiner, svaberg og holmer. De komposisjonene jeg likte best bearbeidet jeg videre til tresnitt. Verket Companion Beings er fra denne serien og her arbeider jeg med organiske formers møte med geometriske rutenett. Her utforsket jeg den romlige virkningen ved å minke rutenettets størrelse bakover i bildet som om det var et landskap. Jeg er interessert i hvordan man organiserer de ulike billedelementene over, under, foran og bak, og hvordan et element kan bryte inn over et annet. Når jeg lager tresnitt pleier jeg å bruke maksimum fem farger. Det gir en begrensning jeg syns det er interessant å jobbe med.»