Julie Andersen / Jan Marius Kiøsterud

Velkommen til utstillingsåpning med Julie Andersen og Jan Marius Kiøsterud, lørdag 14. mai kl 14:00 i Kunstforeningens lokaler. Utstillingen står til 12. juni.

Julie Andersens arbeider befinner seg i et grenseland mellom tegning og maleri. Andersen arbeider med russisk kull, som inneholder leire, kull og et blått pigment. Det pulveriseres og tilsettes vann, som da gir muligheten til å benytte brede koster og nal. Gjennom erfaring og teknikk
opptrer det blå pigmentet i ganske klare toner. Andersen utfolder seg i en rask ekspressiv arbeidsform i spontane abstrakte komposisjoner. Strek og kontur settes opp imot flate og substans. Langsomt eller hurtig, lett eller tungt trykk mot papiret. Kraftige energiske penselstrøk i kontrast mellom det sarte og følsomme. Andersen er opptatt av samspillet med papirets overflate, kull og vann i den fysiske bevegelsen fra noe og over til noe annet. En påminnelse om at alt er i kontinuerlig forandring og ikke statisk og fastlåst. En annen del av verkene beskriver Julie Andersen som maleriske strukturer i gråtoner. I disse blyantarbeidene benytter hun en frottage teknikk med maling i pastose underlag for tegningen. Formale teksturer og gråtoner som klinger i lyse myke overganger til mørke presise anslag.
Jan Marius Kiøsterud er en svensk-norsk kunstner som i hovedsak jobber med abstraksjon i skulptur og installasjoner. I materiale så som i formspråk, utforskes hva som oppstår når ulike komponenter føres sammen i et verk, som betong, brent leire, stål, silikon og lateks. Organiske og abstrakte former står i dialog med skarpe kanter og geometriske elementer. Skulpturene balanseres på få punkter for å gi et inntrykk av bevegelse og flyktighet inn i et nærmest performativt uttrykk, koreografert som deltakere i en forestilling eller dans. Jan Marius Kiøsterud (f. 1980) er utdannet ved Akademin Valand (Göteborg), Kunsthøgskolen i Oslo og Det Jyske Kunstakademi (Århus). Hen er basert i Malmö, Sverige.
Ta kontakt med daglig leder Kari Berge på telefon 93 22 56 89 for mer informasjon.