Kunstforenings Kunstpris 2019 er tildelt Kiyoshi Yamamoto for installasjonen “I can’t work like this”. Prisen er på 200 000 kroner. Prisvinneren får også en separatutstilling i Sandefjord Kunstforening våren 2020. Prisen ble delt ut 16. mars i Sandefjord Kunstforenings lokaler.
Juryens uttalelse: Allerede utenfor Kunstforeningens lokaler møter vi første del av installasjonen ”I can’t work like this”. Et veggarbeid av flortynn silke med tittelen ”Marco Polo is coming/A banner proposal to Spar Kjøp’s opening in Western Sahara (Cochineal trade)” dekker hele ytterveggen. Arbeidet er laget av hundre prosent japansk silke, satt sammen av håndfargede deler. Kunstneren tar tak i temaer knyttet til kolonialisme både i et historisk og samtidig perspektiv. Verket av silke kan leses som et seil, eller et varsel, Marco Polo is coming! Gjennom forslaget om å bruke det som banner til Spar Kjøps åpning i Vest Sahara gir det et signal til industrien om å tilbakeføre det som den kapitalistiske industrien har fratatt Vest- Sahara.
Inne i Kunstforeningens lokaler har kunstneren dekket veggene med beskyttende, vevde gardinlengder, lag på lag og med mulighet til å trekke fra og kikke inn i neste lag med tekstiler. En tekstillengde skjuler trykket med tittelen ”To Sara from Western Sahara”, bak et annet tekstil finnes silkesjalet ”Protect Shawl Proposal (keep yourselv safe)”. Videofilmen ”Paying to be political (part II) dukker opp bak det som for mange gjenkjennes som palestinaskjerfet, her vevd som en gardinlengde. Filmen viser veven som går i Hebron hvor tekstilene er produsert.
Kunstneren har oppsøkt det familedrevne veveriet ”Keffiyeh” i Hebron, i det okkuperte Palestina. Han har aktivt samarbeidet med dem som besitter kunnskapen om vevtradisjonene i området. Gjennom installasjonen peker kunstneren på strukturer og prosesser som produserer fattigdom og truer lokale og egenartede håndtverkstradisjoner. Med utgangspunkt i egne reiser, møter med mennesker og utveksling av kunnskap, skaper kunstneren sine verk. Og gjennom sitt arbeid gir kunstneren en stemme til dem vi ikke hører. Kunstneren bruker farger og teknikker som ofte har kulturhistoriske referanser, samtidig som han jobber i sosiale felt i samarbeid med andre. Installasjonen ”I can’t work like this” fremstår som sanselig og raust. Kunstneren har et unikt blikk og med stor empati jobber kunstneren med tekstil i et utvidet felt hvor arbeidsprosessen, materialvalgene, fargene og veven smelter sammen til en helhetlig komposisjon som samtidig viser et tydelig samfunnsengasjement hos kunstneren. Juryen: Tone Lyngstad Nyaas fra Haugar Vestfold kunstmuseum, kurator Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør ved Stavanger Kunstmuseum, Lotte Konow Lund, kunstner og professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, rådgiver i Norske kunstforeninger Anne-Grethe Thoresen samt styreleder i Sandefjord kunstforening, Signe Hultgren.
Det er to godt forankrede, lokale aktører som sammen står bak sponsoratet av selve prispengene; Odd Gleditsch AS og Hvalfangstens Hus AS.
Kunstforeningens formål er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter og gi framtidens kunstnergenerasjon utviklingsmuligheter. Sandefjord Kunstforening har som mål å være en viktig arena for unge samtidskunstnere både regionalt og nasjonalt. Sandefjord kunstforening håper kunstprisen vil være et viktig springbrett både for kunstnere og for publikum. Prisen deles ut hvert andre år.