Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2017

SANDEFJORD KUNSTFORENINGS KUNSTPRIS 2017

Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2017 er tildelt Marthe Ramm Fortun for verket “Når du kommer, brister hotellets kropp og alle rommenes dører åpner seg”. Prisen er på 200 000 kroner. Prisvinneren får også en separatutstilling i Sandefjord Kunstforening våren 2018. Prisen ble delt ut 25. mars i Sandefjord Kunstforenings lokaler. De andre nominerte var Anna Daniell, Per Kristian Nygård, Shwan Dler Qaradaki, TROLLKREM (Jennie Hagevik Bringaker og Tor Erik Bøe). Utstillingen med alle de nominerte står til 23. april.

Juryens uttalelse:

Juryen har valgt et arbeid som forholder seg til byen Sandefjord og det spesifikke stedet hvor kunstforeningen ligger. Med sin performance tar kunstneren oss med på en vandring fra spisesalen i Arnebergs hotell, via hotellresepsjonen og kunstforeningens utstillingsrom, til bakrommet og den ustrukturerte parken bak kunstforeningen. Rudolph Thygesens bilder representerer noe som har vært kontroversielt, men som ikke lenger har en aktiv politisk kraft. Både ved Rudolph Thygesens og Chr. Kroghs bilde i foajeen viser kunstneren hvordan kunstverket kan få tilbake den kraften som bildene en gang hadde. Hun går inn i en forhandling med verkene i hotellets samling, noe som gjør at de blir aktive og at det kommer frem skjulte perspektiver ved de historiske arbeidene. Hun virkeliggjør problemstillingen i maleriene som henger i hotellet i et verk som, på tross av den nakenhetskulturen vi lever i,  likevel oppleves kontroversielt og utfordrende. Verket har en sterk interaktiv karakter som påpeker noen vesentlige trekk ved vårt samfunn, som utenforskap  og de rigide strukturene som dominerer vår forståelse av kjønn. Marthe Ramm Fortun kommer bakveien inn i kunstforeningen og roper høyt velkommen. Verket «Når du kommer, brister hotellets kropp og alle rommenes dører åpner seg» har en flerstemmighet; bruken av tekst har et tydelig fysisk nærvær samtidig som det reflekterer kunsthistorien med et sterkt kjønnsperspektiv.

Juryen: Tone Lyngstad Nyaas fra Haugar Vestfold kunstmuseum, kurator Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør ved Stavanger Kunstmuseum, Lotte Konow Lund, kunstner og førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo, rådgiver i Norske kunstforeninger Anne-Grethe Thoresen samt styreleder i Sandefjord kunstforening, Signe Hultgren.

Det er to godt forankrede, lokale aktører som sammen står bak sponsoratet av selve prispengene; Odd Gleditsch AS og Hvalfangstens Hus AS.

Kunstforeningens formål er å støtte og stimulere unge, nasjonale talenter og gi framtidens kunstnergenerasjon utviklingsmuligheter. Sandefjord Kunstforening har som mål å være en viktig arena for unge samtidskunstnere både regionalt og nasjonalt. Sandefjord kunstforening håper kunstprisen vil være et viktig springbrett både for kunstnere og for publikum. Prisen deles ut hvert andre år.

Den første vinneren ble kåret våren 2013. Vinneren ble Steinar Haga Kristensen. I 2015 var det Jumana Manna som fikk kunstprisen.