De skulpturelle formene kan antyde blokkeringer, grenser og andre restriktive former som finnes i landegrenser og kryssende kontrollpunkter. Formene blir deretter vridd, snudd, demontert og komponert til nye strukturelle former.
Ved å rekonstruere disse formene i en fiktiv, ikke- realistisk tilnærming, utforsker prosjektet grensen som et teatralsk rom, en politisk scene for utøvelse av kontroll og dominans, et sett av symbolske mønstre som ritualiserer fiktive fortellinger om makt, tvang og begrensning.
Bianca Hisse er en brasiliansk kunstner basert i Oslo. Hennes kunstneriske praksis uttrykkes gjennom skulptur, installasjon og koreografi. Hun har en master i visuell kunst fra Kunstakademiet i Tromsø (2019). Arbeidene hennes har vært utstilt over hele Norge og internasjonalt, blant annet: Kiasma Museum of Contemporary Art, Finland (2023), Kunsthalle Recklinghausen, Germany (2023), Kunstnernes Hus (2020), MAR Museo, Argentina (2021) og Nordnorsk Kunstnersenter (2024).
Bianca Hisses kunstneriske prosjekt dykker ned
i den kulturelle og sosiale forståelsen for grenser, både geografisk, metaforisk og poetisk. Gjennom en to-kanals filminstallasjon og en ny skulpturserie navigerer utstillingen gjennom det performative knyttet til kontroll, samtidig som kunstneren gjennom utstillingen søker å avdekke det koreograferte språket i autoritære systemer og samtidig undersøke mulige veier for å undergrave lydighetens rigide mønstre, gjennom kroppen. Filmen skiller seg fra begrepet «theatre of operations», et militært begrep som refererer til en kampsone, området som definerer grensene til en slagmark.
Les kurator Adriana Alves utstillingstekst nedenfor. Alves er kurator ved Nordnorsk kunstnersenter. Utstillingen er et samarbeid mellom Sandefjord Kunstforening og Nordnorsk kunstnersenter.
Foto: Tor S. Ulstein