Velkommen til årets første utstillingsåpning, 8. februar kl 14:00.
Hedevig Anker / Tone Myskja
8. februar – 9. mars 2025
Hedevig Anker
Alt vil forsvinne
Hedevig Anker (f. Oslo 1969) arbeider med fotografi, og hun er kjent for sine enkle abstraherte fotografier fra hus og interiør. Hun har også gitt ut flere bøker og har jobbet med prosjekter knyttet ulike kvinnehistorier, blant annet Harriet Banker og Sigrid Undset.
I denne utstillingen tematiserer Hedevig Anker landskap på ulike måter. Hun viser et utvalg abstrakte nattbilder malt direkte på analog film sammen med et monumentalt fotografi av en dobbelt eksponert soloppgang.
Til denne utstillingen har Anker laget en ny serie landskapsmotiver med tittelen ‘Alt vil forsvinne’. Motivene er fra et bestemt landskap på Hadeland der hennes familie flyktet under andre verdenskrig. Bildene er tatt slik at motivene fremstår helt uten konturer og synes å være i ferd med å gå i oppløsning.
I forbindelse med utstillingen lanserer Hedevig Anker sin nye bok ‘Alt vil forsvinne’. Boken inneholder en dagbok fra de første ukene etter krigsutbruddet i Norge i 1940 og er skrevet av kunstnerens mormor, Bodil Borchsenius. Teksten er både en intenst vakker fortelling og en unik primærkilde fra okkupasjonens første dager, ført i pennen av en ung kvinne og småbarnsmor. Teksten følges av Ankers billedserie med samme tittel og utgjør en poetisk ramme for fortellingen.
Alle bildene i utstillingen er produsert av Studio Technica. Boken utgis på Tekstbyrået forlag, redaktør Nina M. Schjønsby
Tone Myskja
Biter som faller
Tone Myskja (f.1961) jobber med video som et visuelt og skulpturelt element gjennom utstillinger, konserter og sceniske opptredener. Hun har en musikalsk tilnærming til å jobbe med kunst/video, og komponerer komplekse og sammensatte videoer og installasjoner. Hennes arbeid eksisterer mellom ulike kunstneriske disipliner, basert på hennes interesse for musikk, dans, teater, litteratur, maleri og skulptur. Tematisk relaterer kunstnerskapet seg til kompleksitet i forhold til språk, persepsjon og identitet, og hvordan disse aspektene påvirkes av den tiden og det rommet man befinner seg i.
Til utstillingen i Sandefjord Kunstforening viser Tone Myskja arbeid som befinner seg i krysningsfeltet mellom billedkunst, scenekunst og musikk. Lyd-designet til begge installasjonen er laget av komponist Jon Balke.
De to video og lyd-installasjonene Dwell og Biter som Faller utforsker temaer knyttet til rom, tid og menneskelig erfaring. Hvordan omgivelsenes kontinuerlige forandring former vår identitet og persepsjon. Verkene tematiserer hvordan bevegelse, forskyvning og forvandling er grunntrekk ved livet vi lever. Dwell og Biter som Faller gir et poetisk, men også politisk perspektiv på menneskets relasjon til omverdenen.
Dwell er en video/lydinstallasjon der gallerirommet er mørklagt for projisering av de to videoarbeidene, Hjertet har to kamre – Linjer og frekvenser. Utstillingen tematiserer den menneskelige erfaring knyttet til skogen som et mytisk og fantastisk sted. Også som en struktur eller et nettverk. Det er vakkert, fredelig og trygt. Det er mørkt, ustabilt og i stadig endring. Du kan skjule, gå deg vill og forsvinne i skogen.Skogen speiler menneskets erfaringer i møte med verden rundt oss.
Video og lyd installasjonen Biter som Faller viser en figur i et hvitt landskap. Et landskap i sakte forandring. Videoverket tematiserer forskyvning og forvandling, både i naturen og i samfunnet. Landskap, geografi og rommet rundt oss påvirkes av lys, temperatur og hva/hvem som oppholder seg der. Det skjer bevegelser i grunnfjell, isbreen kalver, tåka kommer og forsvinner, landskapet tetner til. Det er som bølger av partikler i bevegelse i sitt eget uberegnelige system. Samfunnet og hverdagslivet forandrer seg noen ganger i usynlige bølger. Forskyvninger skjer uten at man helt har sett eller forstått hvordan forflytningen skjedde.
www.tonemyskja.com