30. november – 31. desember 2024
Åpning 30. november kl 14:00
-Et feministisk manifest mot moderne tids isolasjon
Marthe Elise Stramruds utstilling i Sandefjord Kunstforening består av en helt ny serie keramiske krukker. Kurator Rhea Dall har skrevet utstillingsteksten og sier følgende i valgte utdrag;
I Marthe Elise Stramruds uregjerlige univers av rå, fargerik og gledespredende keramikk, møter vi det uperfekte, det tilfeldige, feilene og omstendighetene. Hennes nye keramiske serie består av 40 krukker med en tydelig feminin form. Hver krukke er laget for å ivareta en mor de første 40 dagene etter fødsel. Arbeidene tar utgangspunkt i kunstnerens egen, nylige erfaring av det å bli mor, samt omsorgen, og mangelen på denne, i den første sårbare perioden etter en fødsel.
Gjennom de keramiske krukkene gjør Stramrud oss oppmerksomme på at fødselserfaringer aldri er like, men kjennetegnes heller av det uforutsette. Den levende erfaringen av fødsel er radikal, og dens konsekvenser for kvinnekroppen like ukontrollerbar. Kanskje på grunn av nettopp dette, har omsorgen for den fødende kroppen blitt en glemt arv i vår tids nordeuropeiske kultur, og i de fleste av verdens kulturer i dag.
Etter gammel tradisjon i Skandinavia leverte landsbyens kvinner barselskrukker med næringsrik mat og andre hjelpemidler i dagene etter fødsel. Slik sørget nabokjerringene for at moren fikk god næring og omsorg. Hennes ve og vel var et felles anliggende. Denne omsorgen for morskapet ble videreført i en uavbrutt kjede av omsorg kvinnene imellom. Såkalte grøtkjerringer leverte sengemat på døra og sørget for hvile de første 40 dagene etter fødselen.
I Stramruds arbeider er det en nesten en dyrisk glede. Latteren og lettheten finnes i søken etter noe som er fritt for det perfekte. Dette gir rom for glede og fellesskap og er et manifest mot prototypen på vår moderne tids isolasjon. Feminister – hvor enn du er på kjønnsspekteret – le, elsk, lag mat, vis omsorg, og foren dere!
Marthe Elise Stramrud (f. 1984) bor og arbeider i Oslo. Hun ble uteksaminert med en MFA fra Kunstakademiet i Oslo i 2018 og en BFA fra Kunsthøgskolen i Bergen i 2011. Stramrud har deltatt i en rekke separat- og gruppeutstillinger de seneste årene. Hun har gjennomført to store utsmykkingsprosjekter og arbeidene hennes er innkjøpt til flere private og offentlige samlinger deriblant Nasjonalmuseet, KODE Kunstmuseene i Bergen, SKMU, Sørlandets Kunstmuseum, KORO Kunst i Offentlig Rom, Oslo kommunes kunstsamling og Kunst på Arbeidsplassen. Stramrud er tildelt en rekke stipender og priser for sitt virke og har nylig gitt ut den kritikerroste boken «Keramisk faktaopplysning» (2021) som inneholder en refortolkning av Tangen-samlingens blinde flekker og presenterer en alternativ samling med 76 kvinnelige kunstnere, en faktaopplysning skrevet ut i keramikk.