The Stitch Project

26. november - 31. desember 2024

Kiyoshi Yamamoto

The Stitch Project

Vinner av Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2019!

Utstillingen åpnes av tidligere juryleder Signe Hultgren lørdag 26. november kl 14:00.

Sandefjord Kunstforenings Kunstpris 2019 ble tildelt Kiyoshi Yamamoto for installasjonen “I can’t work like this”.  Nå er kunstneren endelig tilbake med sin soloutstilling, hvor han viser nye videoverk og tekstilinstallasjoner. Soloutstillingen var planlagt i 2020, men på grunn av pandemien måtte den utsettes.

Utdrag av juryens uttalelse:

…Med utgangspunkt i egne reiser, møter med mennesker og utveksling av kunnskap, skaper kunstneren sine verk. Og gjennom sitt arbeid gir kunstneren en stemme til dem vi ikke hører. Kunstneren bruker farger og teknikker som ofte har kulturhistoriske referanser, samtidig som han jobber i sosiale felt i samarbeid med andre. Installasjonen ”I can’t work like this” fremstår som sanselig og raus. Kunstneren har et unikt blikk og med stor empati jobber kunstneren med tekstil i et utvidet felt hvor arbeidsprosessen, materialvalgene, fargene og veven smelter sammen til en helhetlig komposisjon som samtidig viser et tydelig samfunnsengasjement hos kunstneren.

I denne utstillingen inviterer Kiyoshi Yamamoto publikum inn i prosjektet «The Stitch Project». Prosjektet er et internasjonalt kunstsamarbeid hvor dialog, håndverk, kunnskap, formidling og politikk står sentralt. Publikum inviteres til å delta gjennom broderi, spinning og farging med planter.

Med vår ti meter lange duk har «The Stitch Project» blitt invitert til mer enn 40 utstillinger og kunstarrangementer siden vi startet i 2012 på Riddu Riddu-festivalen. Vi har jobbet med håndverk, landskap og mennesker i Palestina, Norge, Island, Ukraina, Latvia og Sverige. Med prosjektet introduserer vi håndverk og dialog om kultur og politikk i nye omgivelser. Gjennom kunsten ønsker vi å involvere mennesker i det offentlige rom, og skape et kunstprosjekt som fungerer som en møteplass og formidlingssted.

Prosjektgruppen består av Kiyoshi Yamamoto, Hilde Hauan, Marie Skeie og Britta Marakatt-Labba.

Utstillingen står til 31. desember.