Pathos and Potatoes

Siri Hjorth og Sebastian Makonnen Kjølaas

Pathos and Potatoes

PATHOS AND POTATOES – Siri Hjorth og Sebastian Makonnen Kjølaas

En betimelig meditasjon rundt potetenes ubarmhjertige liv.
Sandefjord Kunstforening inviterer til utstillingsåpning med premiere på kortfilmen
“Pathos and Potatoes”, lørdag 17. november kl 13:00.
Utstillingen åpnes av Anne-Grethe Thoresen fra Norske Kunstforeninger.
I kortfilmen følger vi to poteter i det de våkner fra sin dogmatiske dvale. Med tiden oppretter de en dialog som vil føre dem på en indre reise for å finne meningen bak hva det egentlig er å være en hardfør rotfrukt.
”PATHOS AND POTATOES” er utviklet av kunstnerne Siri Hjorth og Sebastian Makonnen Kjølaas som en del av det nasjonale prosjektet NåDa. I utviklingen av prosjektet har kunstnerne avholdt tegnekurs med studenter fra Sandefjord Videregående skole, avdeling for kunst, design og arkitektur, samt workshop med fem barn fra Sandefjord, som også deltar som ”nypoteter” i kortfilmen. To kulturminner har vært utgangspunktet for filmen; steinsettingen Istrehågan fra prehistorisk tid, og Høyjord stavkirke fra trettenhundretallet. Prosjektet er støttet av Kulturrådet, Norske kunstforeninger, Anders Jahres humanitære stiftelse og Sparebankstiftelsen DnB.

Kunstnere: Siri Hjorth og Sebastian Makonnen Kjølaas

Skuespillere: Julie Aurora Lundgren, Lilja Eline Skredlund, Tia Nilsen, Theodor Selnes Berqvam og Viljar Selnes Berqvam
Kostyme: Siri Hjorth
Foto: Anders Jørgensen, Feberfilm AS
Klipp: Fredrik Stellander Larsen
Produsent: Kari Berge, Sandefjord Kunstforening

NåDa er et nasjonalt prosjekt om samtidskunst og kulturarv for barn og unge. Gjennom aktiv deltakelse skal barn og unge i samarbeid med billedkunstnere, skape kunstprosjekter med utgangspunkt i lokale kulturminner. NåDa er initiert av Norske Kunstforeninger og består av prosjekter i 10 kunstforeninger landet rundt.
Utstillingen står til 25. november.